27-07-09

Zomeractiviteiten: Beaufort 03

Beaufort 03 (2009)

Beaufort Outside

 

Beaufort Outside strijkt wederom neer langs de Belgische Kust. Als vanouds wordt die omgetoverd tot dé thuishaven van hedendaagse kunst. Van eind maart tot begin oktober 2009 gaan kunstenaars in dialoog met de kustgemeenten, hun geschiedenis, erfgoed, bewoners... Kunstenaars, uit verschillende generaties, van heinde en ver drukken hun stempel op een locatie... een reuzegroot net, een tragische held, een intieme kamer op het strand, een amfitheater in de duinen... Kunstenaars als Luc Deleu, Daniel Buren, Louis De Cordier, Lili Dujourie... de zee als axioma... De kust verkennend, ontdek je onvermoede locaties en verrassende kunstwerken. Beaufort Outside tekent voor een onvergelijkelijke en grenzeloze verkenning van de hedendaagse ku(n)st.


KNOKKE-HEIST


  gsm 8juni2009 025

gsm 8juni2009 028

 

PETER ROGIERS (BE) / Sint-Michielsplein Duinbergen
Strips, B-films, ‘cult comics’ schemeren door in Rogiers’ werk. Ook referenties aan het dansende lichaam doorkruisen zijn oeuvre. Hij creëert figuren, tastbaar en herkenbaar, als in beweging. A Fisherman’s Friend – een knipoog naar de muntjes – is een grillige figuur, die druipend nat uit het water lijkt te komen.

 

LEONOR ANTUNES (PT)/ Zoutestrand thv de Ebbestraat
Discrepancies with villa Teirlinck is een ode aan de typische kustarchitectuur van weleer. Vijftien cabines vormen een fragmentarische weerspiegeling van een woning (1928) van Victor Bourgeois. Net als echte cabines worden ze tijdelijk verhuurd, tegelijk geven ze bestaansrecht aan een stuk vergane glorie.

 

JAN VERCRUYSSE (BE) / Ijzerpark
Labyrinth and Pleasure Garden # 23 is een tuin als een kunstwerk. Elke lijn en elk element is weloverwogen. De tuin refereert aan de historische Italiaanse en Franse tuinen uit de 16de eeuw. De hoofse ‘retoriek’ – bassins, een balustrade, de rozentuin... - nodigt uit tot een milde onthaasting. 


ZEEBRUGGE

 

GIUSEPPE GABELLONE (IT) / Oud Gemeentehuis – Sint-Donaasstraat 4
Gabellone tekent voor monumentale beelden, die hij - ondanks het lange productieproces dat er aan voorafgaat - keer op keer vernielt. Maar niet zonder eerst één foto te maken, die als een stille getuige de uniciteit van het kunstwerk hertaalt.

                   Zeebrugge Omookaai

LUC DELEU (BE) / Omookaai
Orbino. Vijf opeengestapelde containers. De constructie lijkt een stille verwijzing naar de vuurtorens langs de kust. Binnenin wordt het ‘orbanisme’ uit de doeken gedaan. Orbanisme als gedachtengoed. Hoe kunnen we wonen, hoe kunnen we op een andere manier (samen)leven, nieuwe steden als alternatieve stedenbouw.

 Zeebrugge Strandwijk

LIAM GILLICK (UK) / duintje aan Stella Mariskerkje
Het werk van Gillick bevindt zich tussen sculptuur, installatie en architectuur. Hij onderzoekt hoe stedenbouw, sociale-politieke en economische realiteiten elkaar beïnvloeden. Ook 24/7 Kiosk, een doorzichtige stalen kubus, verbindt deze elementen. De kiosk als symbool voor ‘het systeem’, een onverholen kritiek op de manipulatie van de realiteit. 

 


 BLANKENBERGE

Blankenberge Westerstaketsel

THOMAS HOUSEAGO (UK) / Westerstaketsel
Untitled (Red Man) is een tragische held, gebeiteld in een kwetsbare vorm. Van z’n menselijkheid ontdaan, krijgt het gelaat een archetypische waarde. Als een masker dat de eigen individualiteit verbergt. Untitled (Red Man is een monumentale, heroïsche sculptuur, die niettemin fragiel en onzeker oogt.

 

 

LOTHAR HEMPEL (DE) / Pier

gsm 8juni2009 029

Eén thema is prominent aanwezig in Hempels oeuvre: het begrip ‘identiteit’. Zijn droomachtige, surreële vormen pretenderen geen realiteit te zijn, het zijn ensceneringen, zonder twijfel. Hemples werk maskeert veeleer het conceptuele vertrekpunt – de identiteit, ideologische en socio-economische dilemma’s - dan dat het dit communiceert. 

 

 Blankenberge Krotwoning

ROBERT KUSMIROWSKI (PL) / Weststraat 111
Kusmirowski is een meesterlijke vervalser. Van alledaagse dingen als oude foto’s tot ‘sculpturen’ als een atelier. Zijn ‘historische’ installaties zijn gemaakt in fragiele materialen, die de vluchtigheid van ons geheugen evoceren. In Blankenberge schildert hij een valse gevel, geïnspireerd op gevels in Polen, op een bestaande. Kusmirowski’s gevel bevraagt onze consumptiemaatschappij en het concept orginaliteit.


DE HAAN-WENDUINE

 Gsm 10 JUNI 2009 024

Gsm 10 JUNI 2009 029

Gsm 10 JUNI 2009 035

Gsm 10 JUNI 2009 038

BRIGADA RAMONA PARRA (CL) / tunnel tussen Zeepreventorium en strand
Las Brigadas Ramona Parra realiseerden met de kinderen van het Zeepreventorium Saqueando nuestra histora. In de hun geheel eigen stijl: een figuratieve schilderkunst met zwarte omlijningen en heldere kleuren. Het brengt een verhaal over vissers en Chileense moeders, maar ook gedichten, liedjes en strijdkreten...

Naar onze bescheiden mening het mooiste dat Beaufort te bieden heeft en zeker de moeite van de strandwandeling waard.

 Gsm 10 JUNI 2009 012

DANIEL BUREN (FR) / strand De Haan centrum
Eenzelfde patroon, witte strepen afgewisseld met gekleurde, is een vaste waarde in zijn werk. Deze minimalistische benadering zet aan tot reflectie. Op het strand prijken 100 vlaggenmasten met fel gestreepte windhanen. Als toeschouwer waan je je bij vloed temidden een kleurrijk bos, bij eb aanschouw je een tafereel onderhevig aan de wetten van de natuur.

Wenduine De Haan

Mathilde Rosier (FR) / strand aan chalet Westhinder
Rosier creëert fragiele werelden, waarin de wisselwerking tussen mens en object, binnen en buiten, droom en realiteit essentieel is. Une chambre à la mer is een spiraalvormige cabine. In het midden een bed, omringd door vissen. De geborgen onderwaterwereld staat in fel contrast met het wijdse, bijwijlen onherbergzame, landschap.


BREDENE

Bredene Duinen

NIEK KEMPS (NL) / duinpan Bredene strandtoegang 6
Albedo lijkt een panoramisch zomerhuisje opgetrokken in gaas, alleen is de blik naar binnen gericht. Het is een open labyrint, via verschillende hoeken te betreden. De bezoeker wordt naar het midden gezogen en krijgt het gevoel temidden een implosie terecht te komen.

 

 Gsm 10 JUNI 2009 044

STERLING RUBY (USA) / strand t.h.v. strandtoegang 3
Op het strand torent een sculptuur in de kleuren van een regenboog. De regenboog als symbool van heroïsche schoonheid, maar gestileerd als een puur en vormelijk object. Het werk balanceert tussen tragiek en decoratie. De tragiek, de ongrijpbaarheid van het menselijke leven en de eclatante schoonheid van een regenboog.

 Gsm 10 JUNI 2009 050

LOUIS DE CORDIER (BE) / srand tussen strandtoegang 2 en 3
Gefascineerd door de tijd maakte De Cordier een veelvlakkige sculptuur, die verwijst naar Francesca, Da Vinci, Dürer... In hun werk duiken dezelfde vormen op. Men verbindt ze met de kosmische elementen, geometrie en alchemie. De sculptuur van De Cordier gaat een intieme relatie aan met de zee, die ons confronteert met onze ijdelheid en het begrip tijd.

 


OOSTENDE

gsm 8juni2009 013

XU BING (CN) /Leopoldpark
De rode draad in het werk van Xu Bing is taal en communicatie. Aan de basis ligt de Chinese Culturele Revolutie, toen werd Bing 2 jaar naar het platteland verbannen. Terug thuis voelde hij zich vervreemd van het China van Mao, en van de maoïstische taal. Stone Path telt 76 stenen, elke steen draagt een woord. Die vormen een klassiek gedicht van Su Shi (11de E).

 Gsm 10 JUNI 2009 055

Gsm 10 JUNI 2009 059

LILI DUJOURIE (BE) / Fort Napoleon Il fait dimanche sur la mer verwijst naar een gedicht van Emile Verhaeren over de zee. Dujourie maakt de zee ook de hare, op zeven televisieschermen ontrolt zich de zee, in een cyclus van zeven dagen. Het kijken naar de zee neemt binnenskamers een andere dimensie aan, de zee krijgt een iconische waarde.

Gsm 150809 027

Gsm 150809 029

HARALD KLINGElHOLLER (DE) / Wellington renbaan (Sportstraat en E.De Cuyperstraat)
Das Meer bei ebbe geträumt. Een aluminium kabinetmeubel reflecteert de omgeving, de bewegingen, die integraal deel gaan uitmaken van het werk. Klingelholler combineert taal en beeldhouwkunst. Het kabinet bevat cijfers, titels... Klingelholler bevraagt de waarde van taal en de relatie tussen taal en een object.

 


MIDDELKERKE-WESTENDE

gsm 8juni2009 022

TAMAR FRANK (NL) / Westende, watertoren
Tamar Frank maakt met minimale ingrepen lichtinstallaties in ruimtes en omgevingen. Via dit medium tast ze af hoe ons visueel vermogen werkt en hoe snel wij ons kunnen aanpassen. Waar ligt de grens tussen de tastbare visuele wereld en het onvatbare? De watertoren wordt omhuld door sereen licht, bovenaan neemt het de vorm van een aureool aan. De watertoren krijgt een andere invulling en wordt als een vuurtoren een baken van licht.

 

JOHN BALDESSARI (USA) /
Baldessari is een icoon van de hedendaagse kunst. Sinds de jaren 1950 bouwt hij zijn oeuvre uit. Heel herkenbaar zijn de zwart-witfoto’s in combinatie met gekleurde vlakken. De rode draad in zijn werk is taal, interpretatie van beelden en perceptie. I will not make any more boring Art is een performance, refererend aan een werk uit 1971. Een sportvliegtuigje zal 15 keer de kust overvliegen met het desbetreffende opschrift. Net de herhaling spreekt doelbewust de boodschap tegen. Uren en data waarop vliegtuig zal overvliegen: (indien gunstige weersomstandigheden)

Vliegdata: 25.04, 01.05, 02.05 OF 03.05, 10.05, 21.05, 31.05, 14.06, 27.06 OF 28.06, 04.07 OF 05.07, 11.07, 21.07, 15.08, 04.10

Omhoog te kijken tussen 12 en 16u! 

gsm 8juni2009 016

gsm 8juni2009 017

Aeneas Wilder (UK) / strand aan hotelBellevue
Een elegante constructie opgetrokken in houten latjes. Het licht speelt door het houten netwerk. De ruimte is open en tegelijk gesloten, binnenin waan je je in een tempel. Het geluid van de omgeving dringt door. Wilder gaat met zijn stapelingen tot de limiet van het materiaal. Zijn bouwwerken zijn perfect van vorm en vergankelijk, want Wilder richt zijn werk steeds zelf te gronde. Zijn werk verdwijnt of zoals hij het zelf zegt: “A new creation thus begins because of the destruction.”

 

 


NIEUWPOORT

PHILLIP AGUIRRE Y OTEGUI (BE) / Oosterstaketsel – einde Vierboeteweg
Philippe Aguirre y Otegui maakt klassiek, intimistisch werk. In zijn werk sijpelt de actualiteit, politiek, literatuur door. Sinds 1996 reist hij vaak naar Senegal. Gaalgui is een sculptuur gebaseerd op de Senegalese ‘pirogues’ - kleine, lichte vissersboten. Aguirre koos de haven als locatie, een stille verwijzing naar bootvluchtelingen en migratie.

SVEN ’T Jolle (BE) / strand Nieuwpoort Bad
’t Jolles oeuvre kenmerkt zich door een sociaal-maatschappelijk engagement, dat zich uit in een kritische blik, een zekere ironie, maar ook een poëtische kijk op herkenbare beelden. Holiday in Melsbroek (127) is een kopie van een foto, de speeltuin van een asielcentrum. Bevreemding ontstaat door de wisselwerking tussen de allusies op een asielcentrum en de vrijheid van het landschap en van kunst.

gsm 8juni2009 026

TIM SEGERS (BE) / strand Nieuwpoort Bad
Theater.net is een spel met de publieke ruimte, bepaald door natuurlijke of kunstmatige afbakeningen, maar ook door de beelden eromheen. Het iconische karakter van een amfitheater hevelt Segers over naar een eigentijds kader. Elke beweging activeert een camera, de beelden vormen online een collectief archief. 

 

KOKSIJDE-OOSTDUINKERKE

VALERIE MANNAERTS (BE) / duinpan Sint-André, Oostduinkerke
Mannaerts maakt veelgelaagd werk, media als papier, fotografie, video, sculpturen vloeien in elkaar over. Ook in If travel is searching and home what’s been found speelt ze met die gelaagdheid. Negen sculpturen gaan in dialoog met de aanwezige elementen. Het zijn geen geïsoleerde kunstobjecten, veeleer bevragen ze kunst.

EVAN HOLLOWAY (USA) / strand Sint-Idesbald
Tijdens een eerste bezoek was Holloway overdonderd door de zee. Geen enkel werk kon ooit tegen deze schoonheid opboksen. Met dit idee in het achterhoofd werkte hij Never Good Enough uit. Over een stalen geraamte drapeerde hij een metalen net, met daarin ‘Never Good Enough’ geweven. Het net als speelbal van weer en wind.

gsm 8juni2009 036

gsm 8juni2009 040

gsm 8juni2009 045

KRIJN DE KONING (NL) / Abij Ten Duinen
'Het Zwaartekracht Museum', Werk voor de opgraving van de 'Onze-Lieve-Vrouw Ten Duinen' Abdij, ('onroerend goed'), Koksijde, Belgie speelt in op het erfgoed van Ten Duinen. Enkele ruïnes lijken ‘opgesloten’ in een eromheen opgetrokken gebouw. Binnenin zijn enkel de oude ruïnes te bewonderen. Net als in zijn ander werk onderzoekt De Koning hoe ruimte, kleur, architectuur, omgeving ons beïnvloeden. 

 


DE PANNE

 gsm 8juni2009 060

JASON MEADOWS (USA) / strand aan esplanade
Een kleurige drieledige kiosk referend aan paviljoentjes in tuinen en parken. Maar ook naar speelgoed, een voetbal, de archetypische paardencaroussel, naar speelse elementen in Plopsaland. Herkenbare beelden in een andere context, herkenbare gedragingen en betekenissen deemsteren weg.

 gsm 8juni2009 058

MARIJKE VAN WARMERDAM (NL) / Dijk thv de Zeelaan
Van Warmerdam stelt de observatie te kijk in haar oeuvre. Gewone dingen en situaties belicht ze vanuit een onverwachte hoek. In een mobiel frietkraam speelt Onderweg, een video over een vrolijk fietsend jongetje. Een scherm roept geborgenheid op. De idylische wereld van het jongetje staat in schril contrast met de realiteit.

 

MATT MULLICAN (USA) / tramdepot De Lijn De Panne
Twin Stations. Vijftien gietijzeren platen, met symbolen bezaaid. Als pictogrammen, eenvoudig gestileerd, als doel orde te scheppen in de chaos. De symbolen zijn ingebed in een vijfledig wereldsysteem: zuivere materie, wereld der dingen, wetenschap en kunsten, tekens en taal, geestelijke acties.

 

 

 

 

 

 

06:45 Gepost door Het Lydiosteam in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.